Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Effektbeskrivelse - Sprogcoaching

Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet

Sprogcoaching er som metode og som en tilgang til læring blevet brugt på mange gymnasier – både STX, HF og HTX igennem de sidste fem år. Men hvordan er metoden blevet omsat på den enkelte skole, efter at lærerne har lært at bruge sprogcoaching. Lever den videre, bliver den brugt, og hvilken effekt har den for de lærere og elever, der bruger den systematisk?

Er sprogcoaching et redskab, der kan styrke elevernes motivation for og engagement i at lære sprog? Og kan metoden hjælpe med at overvinde nogle af de barrierer ved at lære fremmedsprog i gymnasiet, som eleverne beskriver NCFF's Motivations- og barriereanalyse fra 2023.

I denne effektbeskrivelse har Studieskolens kompetencecenter le:v:el undersøgt, hvad der sker med lærere og elever, der arbejder med sprogcoachingforløb over længere tid, og om metoden har en effekt – hvis ja, hvilken?

Effektbeskrivelsen præsenterer både kvantitative og kvalitative data fra undersøgelserne. Den suppleres her i vidensbanken af ni gymnasielæreres fortællinger i inspirationsmaterialet Erfaringer med sprogcoaching – oplevelser fra otte gymnasier.  

Et samarbejde mellem

Afdækninger Ordforråd Mundtlighed Italiensk Kinesisk Russisk Spansk Engelsk Fransk Tysk HTX STX HF Sprogfærdighed Sprogtilegnelse Progression Sprogcoaching Motivation

Relateret materiale

AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Erfaringer med sprogcoaching – oplevelser fra otte gymnasier
Marts 2025
Pixi om strategisk kompetence
Inspiration til at arbejde med strategisk kompetence i sprogundervisningen
Marts 2025
Motivation for mundtlighed
Tasks i gymnasiets fremmedsprogsundervisning
Marts 2025
Inddrag dine elever: Sprogcoaching i grundskolen
Baggrund - Inspiration - Eksempler
Februar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene
En motivationsundersøgelse
Juni 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Overgange og brobygning i fremmedsprogsfagene
En vifte af muligheder
Maj 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har
September 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020

Relaterede emner

Ordforråd
Materialesamling, der på forskellig vis understøtter et fokus på at udvide elevernes ordforråd på et fremmedsprog.
Mundtlighed
Styrk elevernes lyst og motivation til at tale sproget og deltage i den mundtlige del af undervisningen.
;