Sprogcoaching er som metode og som en tilgang til læring blevet brugt på mange gymnasier – både STX, HF og HTX igennem de sidste fem år. Men hvordan er metoden blevet omsat på den enkelte skole, efter at lærerne har lært at bruge sprogcoaching. Lever den videre, bliver den brugt, og hvilken effekt har den for de lærere og elever, der bruger den systematisk?
Er sprogcoaching et redskab, der kan styrke elevernes motivation for og engagement i at lære sprog? Og kan metoden hjælpe med at overvinde nogle af de barrierer ved at lære fremmedsprog i gymnasiet, som eleverne beskriver NCFF's Motivations- og barriereanalyse fra 2023.
I denne effektbeskrivelse har Studieskolens kompetencecenter le:v:el undersøgt, hvad der sker med lærere og elever, der arbejder med sprogcoachingforløb over længere tid, og om metoden har en effekt – hvis ja, hvilken?
Effektbeskrivelsen præsenterer både kvantitative og kvalitative data fra undersøgelserne. Den suppleres her i vidensbanken af ni gymnasielæreres fortællinger i inspirationsmaterialet Erfaringer med sprogcoaching – oplevelser fra otte gymnasier.