Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:September 2020
Antal sider213
Skrevet af
Lotte Weilgaard Christensen
Lene Dreisig Sørensen
Irene Simonsen

Fremmedsprog i og til et arbejdsliv

En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har

Formålet med dette projekt er at afdække danske virksomheders og institutioners behov for tysk og/eller fransk, for at kunne udvikle sprogkurser i relevant, funktionsdefineret fremmedsprog til efter- og videreuddannelse af institutions- og virksomhedsansatte.

Emnet er behovsafdækning med generelt fokus på efteruddannelse af virksomheds-/institutionsansatte og specifikt fokus på behov for udvikling af funktionsdefinerede sprogkurser i de involverede fremmedsprog tysk og fransk.

Primær målgruppe er private virksomheder og offentlige institutioner og deres ansatte i Region Syddanmark og i Region Sjælland, der enten handler med eller indgår i regelmæssig kontakt med tyske eller franske modersmålsbrugere eller ønsker at ekspandere økonomisk/samarbejdsmæssigt ift. tysk- eller fransktalende områder.

Projektet afdækker i kvalitative interview med dels danske private virksomheder og offentlige institutioner i Region Syddanmark og Region Sjælland, dels private virksomheder og offentlige institutioner i enten tysk- og fransktalende områder eller med et tysk- eller fransksproget perspektiv, hvilke behov for hvilke(t) fremmedsprog der er.

 

Et samarbejde mellem

Afdækninger Arbejdsmarked Tysk Fransk Erhvervsuddannelser Efteruddannelse EVU Behov Sprog som tillægskompetence Kompetenceudvikling Internationalisering

Relateret materiale

Virksomheders internationale succes
Sammenhæng til sprog og kulturressourcer
Marts 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Hvordan udvikler vi undervisning i sprog som tillægskompetence?
Anbefalinger og erfaringer fra et tværinstitutionelt udviklingsprojekt
November 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Gevinster ved solide fremmedsproglige tillægskompetencer
Behovsanalyse fra et virksomhedsperspektiv
November 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Spansk som Fremmedsprog i Danmark
En behovsanalyse af fagets videreudvikling i et brobygningsperspektiv
November 2020
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv
En behovsanalyse i faget tysk
August 2020
Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling
En behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet
August 2020
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv
En behovsanalyse i faget fransk
August 2020
ECTS-givende efter- og videreuddannelse
En redegørelse for mulighederne for efter- og videreuddannelse (EVU) inden for fremmedsprog i uddannelsessystemet
Maj 2020

Relaterede emner

Arbejdsmarked
Find materialer om fremmedsprog i relation til arbejdsliv og karriere.
;