Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:August 2020
Antal sider48
Skrevet af
Petra Daryai-Hansen
Anne Sofie Berg

Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv

En behovsanalyse i faget tysk

Projektet Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk blev støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog i 2018/19 og har haft som mål at afdække, hvilke behov for kvalitetsudvikling og efteruddannelse undervisere identificerer ift. en videreudvikling af tyskundervisningen på de respektive uddannelsesniveauer og i et brobygningsperspektiv. Projektets undersøgelse blev gennemført som en spørgeskemaundersøgelse målrettet fire respondentgrupper: tyskundervisere i grundskolen, tyskundervisere på ungdomsuddannelserne, tyskundervisere på læreruddannelsen og tyskundervisere på universitetet.

Bevilget til Københavns Universitet (projektansvarlig) v. Petra Daryai-Hansen, Trongårdsskolen v. Anette Bloch Jensen og Københavns Professionshøjskole v. Kirsten Lauta. 

Afdækninger Brobygning Tysk Grundskole Ungdomsuddannelser Videregående uddannelser Efteruddannelse Behov

Relateret materiale

Franskfagets udvikling gennem de seneste 10 år
En databaseret undersøgelse 2015-2024
August 2025
Deutschstunde 2.0
Tysk kulturformidling i et brobygningsperspektiv
Oktober 2024
Introduktion til Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog
Praktiske eksempler på brug og opgaver til inspiration i fremmedsprogsundervisningen
November 2023
Tyskfagets udvikling gennem de sidste 10 år
En databaseret undersøgelse af tyskfagets udvikling 2012-22 i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser
August 2023
Franskfagets udvikling gennem de sidste 10 år
En databaseret undersøgelse af franskfagets udvikling 2012-21 i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser
August 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Overgange og brobygning i fremmedsprogsfagene
En vifte af muligheder
Maj 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Spansk som Fremmedsprog i Danmark
En behovsanalyse af fagets videreudvikling i et brobygningsperspektiv
November 2020
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har
September 2020
Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling
En behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet
August 2020
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv
En behovsanalyse i faget fransk
August 2020

Relaterede emner

Brobygning
Find materialer om samarbejder mellem sprogfagene og mellem uddannelsesniveauer.
;