Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:Maj 2025
Antal sider25
Skrevet af
Merete Olsen
Søren Hattesen Balle
Petra Klimaszyk

Building More Vocabulary

Building More Communicative Competence i engelsk og tysk

Den Wortschatz erweitern - Die Kommunikationskompetenz weiterentwickeln und fördern

Et inspirationsmateriale til engelsk- og tyskundervisningen i grundskolen

Hvordan understøtter man elevers autentiske faglige kommunikation gennem produktion af faglige tekster og brug af et præcist fagligt ordforråd i både engelsk og tysk?

Dette inspirationsmateriale giver et bud herpå gennem et undervisningsdesign med eksempler på ordforrådsøvelser og dernæst Den cirkulære designskabelon – en model lærere kan bruge til at designe undervisningsforløb med fokus på ordforråd.

I tilknytning til materialet er der 2 forløbseksempler i engelsk (begge fra 8. klasse) og en introduktion til værktøjet ”placemats” samt 2 forløbseksempler i tysk (6. og 8. klasse), som kan bruges som inspiration i arbejdet med elevernes faglige ordforråd og produktion af faglige tekster. 

Materialet er udarbejdet af undervisere i engelsk og tysk ved læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon med bidrag fra engelsk- og tysklærere fra fem forskellige grundskoler i et projekt støttet af NCFF.  

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

A: Forløb_engelsk.pdf
Download
B: Forløb_engelsk.pdf
Download
C: Værktøjet Placemats_engelsk.pdf
Download
D: Forløb_tysk.pdf
Download
E: Forløb_tysk.pdf
Download
Inspirationsmaterialer Ordforråd Engelsk Tysk Grundskole

Relateret materiale

Building Vocabulary
Building Communicative Competence
Maj 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Inddrag dine elever: Sprogcoaching i grundskolen
Baggrund - Inspiration - Eksempler
Februar 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021

Relaterede emner

Ordforråd
Materialesamling, der på forskellig vis understøtter et fokus på at udvide elevernes ordforråd på et fremmedsprog.
;