Dette vidensnotat handler om brobygning og overgange eller sammenhæng mellem forskellige uddannelsesniveauer i uddannelsessystemet, med særligt fokus på sprogfagene og fremmedsprogsundervisningen. Det er baseret på en opsamling ud fra de erfaringer, der er gjort i en række projekter støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), samt i mindre grad viden fra forskningslitteraturen.
Notatet indledes med en definition af overgange og brobygning, samt med hvad forskningen og styredokumenterne siger om emnet. I den centrale del opstilles der en række typer af brobygning og overgange i fremmedsprogsfagene.
Derefter følger der en opsummering af notatet med resultater og generelle konklusioner, og til sidst identificeres felter for videreudvikling.
Dette notat skal således bidrage til at give læseren et let tilgængeligt overblik over brobygning og overgange i fremmedsprog. Notatet henvender sig til undervisere i grundskole og på ungdomsuddannelser, til læreruddannere på professionshøjskoler og universitetsundervisere samt sprog-, og lærings- og fagkonsulenter. Det overblik og de praktiske eksempler, som præsenteres i dette notat, hidrører som sagt fra NCFF's beviglede projekter og kan være med til at kvalificere og inspirere arbejdet med brobygning og overgange i fremmedsprogsundervisningen. Det er håbet, at rapporten kan bidrage med inspiration til øget sammenhæng i sprogfagene i uddannelsessystemet.