I denne rapport gennemgår vi besvarelserne fra fire spørgeskemaundersøgelser gennemført i 2019-2020, som har haft til formål at skabe indsigt i hhv. tysk-, fransk-, spansk- og engelskunderviseres oplevelser af udfordringer, muligheder og udviklingsbehov i deres respektive fag.
Baseret på gennemgangen opsummerer og sammenligner vi afslutningsvis de væsentligste pointer og tendenser fra de fire undersøgelser opdelt i fem emner:
De fire spørgeskemaundersøgelser er gennemført som projekter støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). NCFF’s centerledelse og medarbejdere har deltaget i følgegrupperne for tysk, fransk- og spanskundersøgelserne, og for fransk- og engelskundersøgelsens vedkommende har to NCFF-medarbejdere bistået med udarbejdelse og gennemførelse af undersøgelserne.
Rapporten Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv er udført af NCFF og samler de fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem.
Den er udarbejdet af projektkoordinatorerne Anne Sofie Jakobsen og Ana Kanareva-Dimitrovska.