– Inspiration til dig, der gerne vil læse om, hvordan sprogcoaching giver eleverne mulighed for at finde deres egen vej i sproglæringen
Sprogcoaching er en veldokumenteret metode til at give elever lyst til at lære sprog, og mange gymnasier bruger sprogcoaching i deres daglige arbejde – blandt andet på baggrund af et projekt, som er støttet NCFF.
I dette inspirationsmateriale fortæller ni lærere fra otte forskellige gymnasier om, hvordan de systematisk bruger sprogcoaching sammen med deres elever på forskellig vis.
Gymnasiernes sprogcoaches har lært at anvende metoden hos Studieskolens kompetencecenter le:v:el, og de har alle omsat metoden til egen praksis i sprogundervisningen. Deres fortællinger handler både om, hvordan de bruger sprogcoaching som en del af deres undervisning, og om, hvilke effekter metoden har for dem selv og for deres elever. Flere af beskrivelserne indeholder også elevcitater. De kommer fra en spørgeskemaundersøgelse, som lærerne har sendt ud til deres elever.
Materialet her hører sammen men den effektbeskrivelse af sprogcoaching om, hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet. En afdækning, som Studieskolen med midler fra NCFF har foretaget gennem en spørgeskemaundersøgelse med 185 lærere og ni opfølgende interviews. Disse interviews har dannet grundlag for fortællingerne her. Effektbeskrivelsen kan også læses i NCFF’s vidensbank.