Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:Marts 2025
Antal sider46
Skrevet af
Stine Lema
Christoph Schepers

Erfaringer med sprogcoaching – oplevelser fra otte gymnasier

– Inspiration til dig, der gerne vil læse om, hvordan sprogcoaching giver eleverne mulighed for at finde deres egen vej i sproglæringen

Sprogcoaching er en veldokumenteret metode til at give elever lyst til at lære sprog, og mange gymnasier bruger sprogcoaching i deres daglige arbejde – blandt andet på baggrund af et projekt, som er støttet NCFF.

I dette inspirationsmateriale fortæller ni lærere fra otte forskellige gymnasier om, hvordan de systematisk bruger sprogcoaching sammen med deres elever på forskellig vis. 

Gymnasiernes sprogcoaches har lært at anvende metoden hos Studieskolens kompetencecenter le:v:el, og de har alle omsat metoden til egen praksis i sprogundervisningen. Deres fortællinger handler både om, hvordan de bruger sprogcoaching som en del af deres undervisning, og om, hvilke effekter metoden har for dem selv og for deres elever. Flere af beskrivelserne indeholder også elevcitater. De kommer fra en spørgeskemaundersøgelse, som lærerne har sendt ud til deres elever. 

Materialet her hører sammen men den effektbeskrivelse af sprogcoaching om, hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet. En afdækning, som Studieskolen med midler fra NCFF har foretaget gennem en spørgeskemaundersøgelse med 185 lærere og ni opfølgende interviews. Disse interviews har dannet grundlag for fortællingerne her. Effektbeskrivelsen kan også læses i NCFF’s vidensbank.

Et samarbejde mellem

Inspirationsmaterialer Ordforråd Mundtlighed Gymnasium Sprogfærdighed Sprogcoaching Sprogtilegnelse Progression Motivation

Relateret materiale

Relaterede emner

Ordforråd
Materialesamling, der på forskellig vis understøtter et fokus på at udvide elevernes ordforråd på et fremmedsprog.
Mundtlighed
Styrk elevernes lyst og motivation til at tale sproget og deltage i den mundtlige del af undervisningen.
;