Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:December 2025
Antal sider29
Skrevet af
Bente Mosgaard Jørgensen
Tina Paulsen Christensen
Helle Dam Jensen

Prompting Games

Tekstproduktion som samskabelse mellem studerende og en chatbot

I materialet her præsenteres en model for, hvordan generativ AI (GAI) kan inddrages i arbejdet med tekstproduktion på universitære sproguddannelser. Modellen kaldes Prompting Games, fordi den er designet efter principper for gamification.

Formålet med Prompting Games-modellen har været at give studerende på de erhvervssproglige fremmedsprogsuddannelser (cand.ling.merc.) i fransk, spansk og tysk viden om og færdigheder i at samarbejde konstruktivt med en chatbot om at løse virksomhedsrelaterede kommunikationsopgaver i form af tekstproduktion og interkulturel oversættelse.

I materialet finder man et bud på, hvordan man kan integrere prompt engineering i fremmedsprogsundervisningen med særligt fokus på tekstproduktion på en måde, der gør de studerende til kritiske og reflekterede brugere af teknologien samtidig med, at man indtænker og udforsker de studerendes digitale læringspraksis.

Den primære målgruppe er undervisere på fremmedsproglige universitetsuddannelser, men materialet kan også tjene som inspiration for undervisere på andre uddannelsesniveauer.

Denne pixi-udgave opsummerer de væsentligste pointer fra den lange rapport Prompting Games: Tekstproduktion som samskabelse mellem studerende og en chatbot, som kan findes under tilknyttet materiale.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Prompting Games (fuld rapport)
Download
Inspirationsmaterialer Digitale værktøjer Fransk Tysk Spansk Videregående uddannelser Universitet Skriftlighed Chatbots It-værktøjer Digitale kompetencer IT AI

Relateret materiale

Udvikling af en designbaseret spildidaktik
I grundskolens fremmedsprogsundervisning
December 2025
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag (SoSU)
December 2025
Online Interkulturelle Udvekslinger
November 2025
Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – i et elevperspektiv
November 2025
Praksisanbefalinger til udvikling af CLIL-forløb
Oktober 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Deutschstunde 2.0
Tysk kulturformidling i et brobygningsperspektiv
Oktober 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Didaktisk håndbog om mundtlighed
– for universitetsundervisere i fremmedsprog
September 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Sprogligt boost i tysk
Et nyskabende samarbejde mellem læreruddannelse og universitet
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020

Relaterede emner

Digitale værktøjer
Find materialer til brug af it og digitale værktøjer i fremmedsprogsundervisningen.
;