I materialet her præsenteres en model for, hvordan generativ AI (GAI) kan inddrages i arbejdet med tekstproduktion på universitære sproguddannelser. Modellen kaldes Prompting Games, fordi den er designet efter principper for gamification.
Formålet med Prompting Games-modellen har været at give studerende på de erhvervssproglige fremmedsprogsuddannelser (cand.ling.merc.) i fransk, spansk og tysk viden om og færdigheder i at samarbejde konstruktivt med en chatbot om at løse virksomhedsrelaterede kommunikationsopgaver i form af tekstproduktion og interkulturel oversættelse.
I materialet finder man et bud på, hvordan man kan integrere prompt engineering i fremmedsprogsundervisningen med særligt fokus på tekstproduktion på en måde, der gør de studerende til kritiske og reflekterede brugere af teknologien samtidig med, at man indtænker og udforsker de studerendes digitale læringspraksis.
Den primære målgruppe er undervisere på fremmedsproglige universitetsuddannelser, men materialet kan også tjene som inspiration for undervisere på andre uddannelsesniveauer.
Denne pixi-udgave opsummerer de væsentligste pointer fra den lange rapport Prompting Games: Tekstproduktion som samskabelse mellem studerende og en chatbot, som kan findes under tilknyttet materiale.