Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:December 2025
Antal sider17
Skrevet af
Katalin Jobbágy Jørgensen

Ordforklaring i elevhøjde

Hvordan kan forklaringer med enkle ord bruges i fremmedsprogsundervisningen?

I dette projekt har læreruddannere fra Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med tysk- og engelsklærere fra grundskolen arbejdet med ordforklaringer for at fremme mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen. Projektet bygger på ideen om, at man altid kan finde enkle ord, som man kan bruge til at forklare mere komplicerede ords betydninger med, og tager udgangspunkt i tilgangen Minimal Language (herefter Minimal Sprog). Fordelen ved at bruge Minimal Sprog er, det er et redskab til at opnå kommunikationsformålet med, selv hvis man ikke har det nøjagtige ord på fremmedsproget til rådighed og heller ikke har et det samme fællessprog.

Projektrapporten dykker ned i projektdeltagernes arbejde med at udvikle aktiviteter til engelsk- og tyskfaget pba. Minimal Sprog-tilgangen.

Aktiviteter og materialer fra projektet kan findes under Tilknyttede Materialer.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Aktiviteter og materialer Ordforklaringer i elevhøjde.pdf
Download
Inspirationsmaterialer Ordforråd Engelsk Tysk Grundskole

Relateret materiale

Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag (SoSU)
December 2025
Online Interkulturelle Udvekslinger
November 2025
Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – i et elevperspektiv
November 2025
Anvendt funktionel grammatik
I engelsk- og tyskundervisningen i grundskolen og gymnasiet
Oktober 2025
Praksisanbefalinger til udvikling af CLIL-forløb
Oktober 2025
Building More Vocabulary
Building More Communicative Competence i engelsk og tysk
Maj 2025
Building Vocabulary
Building Communicative Competence
Maj 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Inddrag dine elever: Sprogcoaching i grundskolen
Baggrund - Inspiration - Eksempler
Februar 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021

Relaterede emner

Ordforråd
Materialesamling, der på forskellig vis understøtter et fokus på at udvide elevernes ordforråd på et fremmedsprog.
;