Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Online Interkulturelle Udvekslinger

Hvordan kan online interkulturelle udvekslinger (OIU) understøtte fremmedsprogsindlæring? Og på hvilken måde OIU bidrage til at øge interkulturel kompetence og bevidsthed blandt studerende af forskellige fremmedsprog på videregående uddannelser? Det er disse to spørgsmål som projektet har beskæftiget sig med og formidlet i rapporten her.

I rapporten bliver der peget på, hvordan inddragelse af OIU i en formel undervisningskontekst kan supplere de traditionelle undervisningsmetoder og styrke studerendes mulighed for at samarbejde og kommunikere på et fremmedsprog med andre universitetsstuderende.

Derudover kommer den med bud på, hvordan en task-baseret tilgang kan integreres i fremmedsprogsundervisningen gennem OIU ved at udvikle autentiske opgaver, hvor studerende engagerer sig i meningsfulde aktiviteter, der kræver brug af målsproget. Ved at anvende denne tilgang i OIU, kan studerende udvikle deres sprogfærdigheder i en kontekst, der efterligner virkelige kommunikationssituationer.

I rapporten finder I inspirationsmateriale til konkrete OIU-forløb i en række forskellige sprogfag. Materialet består af otte cases, der beskriver og reflekterer over design, implementering og evaluering af de forskellige OIU-forløb. Formålet med case-præsentationerne er at vise konkrete eksempler på, hvordan et OIU-forløb kan gennemføres med henblik på at rammesætte interkulturelle dialoger mellem to eller tre grupper studerende, så de kan udvikle deres interkulturelle kommunikative kompetencer i det studerede fremmedsprog.

I projektet deltager både sprogundervisere og studerende fra universiteter og professionshøjskoler.

Rapporten findes både i en pixi-version og i sin fulde længde under supplerende materiale.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Online Interkulturelle Udvekslinger (fuld rapport)
Download
Inspirationsmaterialer Interkulturel kompetence Fransk Russisk Spansk Tysk Italiensk Engelsk Videregående uddannelser Universitet / sproguddannelser Professionshøjskole / læreruddannelse Kulturforståelse Tasks Sprogtilegnelse Udveksling Digitale kompetencer IT Sprogteknologi Kulturmøde Internationalisering

Relateret materiale

Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag (SoSU)
December 2025
Ordforklaring i elevhøjde
Hvordan kan forklaringer med enkle ord bruges i fremmedsprogsundervisningen?
December 2025
Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – i et elevperspektiv
November 2025
Anvendt funktionel grammatik
I engelsk- og tyskundervisningen i grundskolen og gymnasiet
Oktober 2025
Praksisanbefalinger til udvikling af CLIL-forløb
Oktober 2025
Building More Vocabulary
Building More Communicative Competence i engelsk og tysk
Maj 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Rapport om sprog på de videregående uddannelser
Databaseret status 2014-2023
Marts 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Hvordan udvikler vi undervisning i sprog som tillægskompetence?
Anbefalinger og erfaringer fra et tværinstitutionelt udviklingsprojekt
November 2024
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Deutschstunde 2.0
Tysk kulturformidling i et brobygningsperspektiv
Oktober 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene
En motivationsundersøgelse
Juni 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Didaktisk håndbog om mundtlighed
– for universitetsundervisere i fremmedsprog
September 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Spansk som Fremmedsprog i Danmark
En behovsanalyse af fagets videreudvikling i et brobygningsperspektiv
November 2020
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har
September 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020

Relaterede emner

Interkulturel kompetence
Gennem fremmedsprog bliver vi klogere på andre kulturer og andre befolkningers måde at leve på.
;