Hvordan kan online interkulturelle udvekslinger (OIU) understøtte fremmedsprogsindlæring? Og på hvilken måde OIU bidrage til at øge interkulturel kompetence og bevidsthed blandt studerende af forskellige fremmedsprog på videregående uddannelser? Det er disse to spørgsmål som projektet har beskæftiget sig med og formidlet i rapporten her.
I rapporten bliver der peget på, hvordan inddragelse af OIU i en formel undervisningskontekst kan supplere de traditionelle undervisningsmetoder og styrke studerendes mulighed for at samarbejde og kommunikere på et fremmedsprog med andre universitetsstuderende.
Derudover kommer den med bud på, hvordan en task-baseret tilgang kan integreres i fremmedsprogsundervisningen gennem OIU ved at udvikle autentiske opgaver, hvor studerende engagerer sig i meningsfulde aktiviteter, der kræver brug af målsproget. Ved at anvende denne tilgang i OIU, kan studerende udvikle deres sprogfærdigheder i en kontekst, der efterligner virkelige kommunikationssituationer.
I rapporten finder I inspirationsmateriale til konkrete OIU-forløb i en række forskellige sprogfag. Materialet består af otte cases, der beskriver og reflekterer over design, implementering og evaluering af de forskellige OIU-forløb. Formålet med case-præsentationerne er at vise konkrete eksempler på, hvordan et OIU-forløb kan gennemføres med henblik på at rammesætte interkulturelle dialoger mellem to eller tre grupper studerende, så de kan udvikle deres interkulturelle kommunikative kompetencer i det studerede fremmedsprog.
I projektet deltager både sprogundervisere og studerende fra universiteter og professionshøjskoler.
Rapporten findes både i en pixi-version og i sin fulde længde under supplerende materiale.