Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:August 2020
Antal sider59
Skrevet af
Anja Bols Slåttvik
Line Møller Daugaard
Anne Sofie Jakobsen

Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling

En behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet

I denne rapport formidles resultaterne fra projektet Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling – en behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet.

I projektet blev en spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt engelskundervisere på alle niveauer i det danske uddannelsessystem. Undersøgelsen belyser engelskundervisernes oplevelser af behov for kvalitetsudvikling, efteruddannelse og brobygning med henblik på at skabe grundlag for den fortsatte udvikling af engelskundervisningen i Danmark. Projektet består i en spørgeskemaundersøgelse udsendt til engelskundervisere i grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser med det formål at få indsigt i engelskundervisernes oplevelser af udfordringer, muligheder og udviklingsbehov som afsæt for den fremtidige udvikling af engelskfaget og -undervisningen i Danmark.

Projektet er finansieret af NCFF og gennemført af Anja Bols Slåttvik og Line Møller Daugaard, VIA University College i samarbejde med Anne Sofie Jakobsen, NCFF Øst i perioden januar – juni 2020. 

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Bilag: Spørgeskema
Download
Afdækninger Brobygning Engelsk Grundskole Ungdomsuddannelser Videregående uddannelser EVU Behov Didaktisk udvikling Kompetenceudvikling

Relateret materiale

Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Introduktion til Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog
Praktiske eksempler på brug og opgaver til inspiration i fremmedsprogsundervisningen
November 2023
Tyskfagets udvikling gennem de sidste 10 år
En databaseret undersøgelse af tyskfagets udvikling 2012-22 i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser
August 2023
Franskfagets udvikling gennem de sidste 10 år
En databaseret undersøgelse af franskfagets udvikling 2012-21 i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser
August 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Overgange og brobygning i fremmedsprogsfagene
En vifte af muligheder
Maj 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Spansk som Fremmedsprog i Danmark
En behovsanalyse af fagets videreudvikling i et brobygningsperspektiv
November 2020
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har
September 2020
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv
En behovsanalyse i faget tysk
August 2020
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv
En behovsanalyse i faget fransk
August 2020
ECTS-givende efter- og videreuddannelse
En redegørelse for mulighederne for efter- og videreuddannelse (EVU) inden for fremmedsprog i uddannelsessystemet
Maj 2020

Relaterede emner

Brobygning
Find materialer om samarbejder mellem sprogfagene og mellem uddannelsesniveauer.
;