Denne rapport beskriver resultaterne af spørgeskemaundersøgelse foretaget i 2019 blandt franskundervisere på alle niveauer af det danske uddannelsessystem. Undersøgelsens overordnede formål var at tilvejebringe oplysninger om mulighederne for at styrke franskundervisningen og overgangen mellem de forskellige uddannelsestrin (grundskole, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser) gennem efter- og videreuddannelse af undervisere.
Svarene i undersøgelsen viser blandt andet:
• at ikke alle undervisere har en formaliseret faglig og pædagogisk uddannelse inden for faget
• et stort behov og/eller interesse for opkvalificering inden for fagdidaktiske kompetencer på tværs af niveauer
• manglende tid og ressourcer til opkvalificering og mangel på relevante kurser
• at eleverne har svært ved at se, hvad fransk kan bruges til
• at andre fremmedsprog end engelsk er fraværende i elevers og studerendes hverdag
• et behov for at styrke overgange og brobygning i uddannelsessystemet
• at interessen for fransk ikke alene kan styrkes gennem tiltag i uddannelsessystemet