Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene

En motivationsundersøgelse

Motivationsanalysen omhandler lærerstuderende, der har valgt at blive lærere i et eller flere sprogfag og indgår som led i en række af analyser, som befatter sig med elevers og studerendes perspektiver på fremmedsprog og fremmedsprogsfagene. 

Undersøgelsens data består af 25 gruppeinterviews med i alt 66 lærerstuderende med engelsk, fransk og/eller tysk som undervisningsfag fordelt på ni uddannelseslokationer.

Undersøgelsen viser blandt andet, at de studerendes valg af at læse til lærer er et bevidst valg af en profession motiveret af et ønske om at gøre en forskel i børns liv gennem undervisning. Valget af sprogfag som undervisningsfag er drevet af en faglig interesse for det givne sprogfag og en personlig interesse for sproget. Skolemæssige erfaringer, positive såvel som negative, har ofte spillet ind i deres valg af sprogfaget. At vælge at blive lærer i tysk eller fransk er et markeret valg, idet de studerende med disse fag synes vant til at forklare og endda forsvare deres valg. Engelsk beskrives derimod oftest som et naturligt og trygt valg. De studerende ser læreruddannelsen og dens sprogfag som bidragende med vigtig og nødvendig viden og redskaber til lærerjobbet, men væsentligt er det at bemærke, at mange studerende udtrykker usikkerhed omkring egen sprogfærdighed i forhold til at undervise i faget.

NCFF-analyser Tysk Engelsk Fransk Læreruddannelsen Professionshøjskole Motivation Sprogvalg

Relateret materiale

Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020
;