Motivationsanalysen omhandler lærerstuderende, der har valgt at blive lærere i et eller flere sprogfag og indgår som led i en række af analyser, som befatter sig med elevers og studerendes perspektiver på fremmedsprog og fremmedsprogsfagene.
Undersøgelsens data består af 25 gruppeinterviews med i alt 66 lærerstuderende med engelsk, fransk og/eller tysk som undervisningsfag fordelt på ni uddannelseslokationer.
Undersøgelsen viser blandt andet, at de studerendes valg af at læse til lærer er et bevidst valg af en profession motiveret af et ønske om at gøre en forskel i børns liv gennem undervisning. Valget af sprogfag som undervisningsfag er drevet af en faglig interesse for det givne sprogfag og en personlig interesse for sproget. Skolemæssige erfaringer, positive såvel som negative, har ofte spillet ind i deres valg af sprogfaget. At vælge at blive lærer i tysk eller fransk er et markeret valg, idet de studerende med disse fag synes vant til at forklare og endda forsvare deres valg. Engelsk beskrives derimod oftest som et naturligt og trygt valg. De studerende ser læreruddannelsen og dens sprogfag som bidragende med vigtig og nødvendig viden og redskaber til lærerjobbet, men væsentligt er det at bemærke, at mange studerende udtrykker usikkerhed omkring egen sprogfærdighed i forhold til at undervise i faget.