Smag på Sprog er et praksisudviklingsprojekt gennemført på Rønne Privatskole i 2024/2025 i fagene tysk og madkundskab, men erfaringerne fra projektet kan også overføres til andre fagkombinationer, særligt mellem sprogfag og de praktisk-musiske fag.
Projektet havde tre overordnede mål:
Projektet viser, at CLIL-inspirerede forløb, når de er velstrukturerede og forankrede i et tværfagligt læringsfællesskab, kan bidrage markant til både faglig progression og elevengagement.
Lærerne i projektet understregede vigtigheden af strukturel understøttelse, tid til samarbejde og udvikling og en tydelig koordinatorrolle, og de så sprogfagsvejlederens rolle som central for projektets gennemførelse. De fremhævede det faglige udbytte af samarbejdet som særligt positivt og vurderede, at det tværfaglige format gav mulighed for at udvikle undervisning, der oplevedes som mere levende og relevant for eleverne. Eleverne oplevede øget motivation og sprogligt udbytte, og vurderede generelt forløbene som motiverende og relevante.
I projektet er der blevet udviklet to grundigt beskrevne CLIL-forløb for 7. eller 8. klasse:
Til hvert forløb findes der en udførlig lærervejledning samt tilhørende materialer til både lærer og elever. Det tilhørende materiale indeholder målplanche med mål for forløbet, elevark med elevhenvendte øvelser, kopiark med læsestof og lærerark med lærerstyret øvelser. Alt dette findes under supplerende materiale.
På baggrund af projektet gives også en række praksisanbefalinger.
Den fulde projektrapport findes under tilknyttet materiale nedenfor. Her kan man læse mere om det organisatoriske arbejde med CLIL-forløb og sprogfagsvejlederens rolle i dette arbejde.