Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Smag på Sprog - et CLIL-forløb i tysk og madkundskab

Kort om projektet, forløbseksempler og praksisanbefalinger

Smag på Sprog er et praksisudviklingsprojekt gennemført på Rønne Privatskole i 2024/2025 i fagene tysk og madkundskab, men erfaringerne fra projektet kan også overføres til andre fagkombinationer, særligt mellem sprogfag og de praktisk-musiske fag.

Projektet havde tre overordnede mål:

  • At etablere et tværfagligt læringsfællesskab mellem de praktisk-musiske fag og sprogfagene, her madkundskab og tysk, med det formål at styrke anvendelsen af fremmedsprog gennem en CLIL-inspireret tilgang i grundskolen.
  • At undersøge og dokumentere hvordan et tværfagligt læringsfællesskab kan bidrage til at øge praksisnære læringsmuligheder i sprogfagsundervisning samt bidrage positivt til elevernes engagement og læring.
  • At skabe en kultur og struktur i samarbejdet, som understøtter udviklingen af CLIL-inspirerede undervisningsforløb.

Projektet viser, at CLIL-inspirerede forløb, når de er velstrukturerede og forankrede i et tværfagligt læringsfællesskab, kan bidrage markant til både faglig progression og elevengagement.

Lærerne i projektet understregede vigtigheden af strukturel understøttelse, tid til samarbejde og udvikling og en tydelig koordinatorrolle, og de så sprogfagsvejlederens rolle som central for projektets gennemførelse. De fremhævede det faglige udbytte af samarbejdet som særligt positivt og vurderede, at det tværfaglige format gav mulighed for at udvikle undervisning, der oplevedes som mere levende og relevant for eleverne. Eleverne oplevede øget motivation og sprogligt udbytte, og vurderede generelt forløbene som motiverende og relevante.

I projektet er der blevet udviklet to grundigt beskrevne CLIL-forløb for 7. eller 8. klasse:

  • Sprache geht durch den Magen (fokuserer på tilegnelse af ordforråd om fødevarer, fødevarers tekstur og smag samt opskriftsforståels).
  • Gesund und klimaschonend essen (fokuserer på mundtlighed og omhandler makronæringsstoffer, sammensætning og præsentation af retter, fokus på plantebaserede proteiner og etiske spørgsmål vedrørende mad).

Til hvert forløb findes der en udførlig lærervejledning samt tilhørende materialer til både lærer og elever. Det tilhørende materiale indeholder målplanche med mål for forløbet, elevark med elevhenvendte øvelser, kopiark med læsestof og lærerark med lærerstyret øvelser. Alt dette findes under supplerende materiale.

På baggrund af projektet gives også en række praksisanbefalinger.

Den fulde projektrapport findes under tilknyttet materiale nedenfor. Her kan man læse mere om det organisatoriske arbejde med CLIL-forløb og sprogfagsvejlederens rolle i dette arbejde.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Smag på Sprog (fuld rapport)
Download
Forløb 1 (lærervejledning): Sprache geht durch den Magen
Download
Forløb 1 (materialer): Sprache geht durch den Magen
Download
Forløb 2 (lærervejledning): Gesund und klimaschonend essen
Download
Forløb 2 (materialer): Gesund und klimaschonend essen
Download
Inspirationsmaterialer Tværfaglighed og CLIL Engelsk Tysk Grundskole Udskoling Tasks CLIL Didaktisk udvikling Tværfaglighed Motivation Sprogfagsvejleder

Relateret materiale

Udvikling af en designbaseret spildidaktik
I grundskolens fremmedsprogsundervisning
December 2025
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag (SoSU)
December 2025
Ordforklaring i elevhøjde
Hvordan kan forklaringer med enkle ord bruges i fremmedsprogsundervisningen?
December 2025
Online Interkulturelle Udvekslinger
November 2025
Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – i et elevperspektiv
November 2025
Anvendt funktionel grammatik
I engelsk- og tyskundervisningen i grundskolen og gymnasiet
Oktober 2025
Praksisanbefalinger til udvikling af CLIL-forløb
Oktober 2025
Building More Vocabulary
Building More Communicative Competence i engelsk og tysk
Maj 2025
Building Vocabulary
Building Communicative Competence
Maj 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Motivation for mundtlighed
Tasks i gymnasiets fremmedsprogsundervisning
Marts 2025
Inddrag dine elever: Sprogcoaching i grundskolen
Baggrund - Inspiration - Eksempler
Februar 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
CLIL-stifindere
Flersprogede Veje til Viden og Læring i Gymnasiet
Oktober 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene
En motivationsundersøgelse
Juni 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Faglig Kommunikation i Engelsk
Et forløb om activism
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020
Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling
En behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet
August 2020

Relaterede emner

Tværfaglighed og CLIL
Find inspiration til at arbejde tværfagligt og integrere fremmedsprog i andre fag.
;