Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?

I forlængelse af det konkrete udviklingsprojekt AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?  har denne del af projektet haft til formål at komme med konkrete bud på, hvordan generativ AI kan anvendes i engelskundervisningen, så det fremmer elevernes lyst til og motivation for at lære og udvikle deres engelsk. 

Praksisanbefalingerne har afsæt i tidligere og aktuelle erfaringer og fund. Med de konkrete bud følger forskellige opgavetyper til engelsk (elevark) og tilhørerende lærervejledninger, der er kvalificeret via de prøvehandlinger, som to engelsklærere har gjort sig sammen med deres klasser.

Materialet har fokus på, hvordan anvendelse af teknologier kan understøtte elevernes kommunikative kompetencer.

Lærervejledninger og otte elevark til de forskellige opgavetyper kan downloades i pdf-format nedenfor.

Målgruppen for opgaverne er engelsklærere og deres elever i udskolingen. Nogle af aktiviteterne kan allerede anvendes fra 6. Klasse.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Lærervejledninger.pdf
Download
EA Prompt and compare.pdf
Download
EA Music and me.pdf
Download
EA Role play.pdf
Download
EA Ready for debate.pdf
Download
EA Idioms make the difference.pdf
Download
EA Read and create.pdf
Download
EA Tricks for argumentative texts.pdf
Download
EA Supportive images.pdf
Download
Inspirationsmaterialer Mundtlighed Digitale værktøjer Engelsk Grundskole Udskoling IT Motivation AI Kunstig intelligens Chatbots Maskinoversættelse Sprogteknologi

Relateret materiale

Erfaringer med sprogcoaching – oplevelser fra otte gymnasier
Marts 2025
Motivation for mundtlighed
Tasks i gymnasiets fremmedsprogsundervisning
Marts 2025
Inddrag dine elever: Sprogcoaching i grundskolen
Baggrund - Inspiration - Eksempler
Februar 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Faglig Kommunikation i Engelsk
Et forløb om activism
Marts 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022

Relaterede emner

Mundtlighed
Styrk elevernes lyst og motivation til at tale sproget og deltage i den mundtlige del af undervisningen.
Digitale værktøjer
Find materialer til brug af it og digitale værktøjer i fremmedsprogsundervisningen.
;