Hvordan kan AI støtte elevernes skriveprocesser i engelsk, fransk og tysk?
SoSU-projektet (Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag) har undersøgt, hvordan SkoleGPT kan bruges til at understøtte procesorienteret skrivning i udskolingens engelsk-, fransk- og tyskundervisning.
Generativ AI – og sprogmodeller som fx ChatGPT – er allerede en integreret del af elevernes hverdag. Når du som lærer inddrager teknologien i undervisningen, kan du hjælpe eleverne til at bruge den kritisk og konstruktivt, så den understøtter læring frem for at erstatte den.
Projektet blev gennemført i samarbejde mellem tre undervisere fra Københavns Professionshøjskole og seks udskolingssproglærere, og som resultat af deres samarbejde, kan du i dette materiale finde:
· en guide til integration af SkoleGPT i skriveundervisningen
· generelle træningsøvelser – trin for trin
· forløb med SkoleGPT-baserede skriveaktiviteter
· opmærksomhedspunkter.