Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:August 2024
Antal sider29
Skrevet af
NCFF

Branchetilknytning for sproguddannede

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har haft et ønske om at undersøge, hvilke job kandidaterne fra de humanistiske sproguddannelser i engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk ender i, herunder hvor mange der får job i undervisningsbranchen. De seks fag er valgt, da de er de største fremmedsprogsfag på ungdomsuddannelserne, og da undersøgelsen har fokus på, hvor mange kandidater der ender i undervisningsbranchen, herunder de gymnasiale uddannelser, var det oplagt at undersøge netop de sprog. NCFF påtænker at lave yderligere undersøgelser af branchetilknytningen for kandidater fra andre fremmedsprogsuddannelser i fremtiden.    

NCFF har hos Danmarks Statistik (DSt) fået foretaget et særtræk af data på branchetilknytningen for kandidater fra de seks humanistiske sproguddannelser på tværs af universiteter. Der er tale om individer med en kandidatgrad.

Data er trukket i den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS). Undersøgelsens population udgøres af de 2.055 personer, der er dimitteret fra ovennævnte seks uddannelser over en tiårig periode fra 2012-2021, og som var i beskæftigelse d. 1. november 2022.

Se metodeafsnit bagerst i rapporten for en mere detaljeret gennemgang af undersøgelsens metode og fremgangsmåde.

NCFF-analyser Arbejdsmarked Fransk Italiensk Spansk Tysk Kinesisk Engelsk Sproguddannelser

Relateret materiale

Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene
En motivationsundersøgelse
Juni 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af behov for tysk og/eller fransk i private virksomheder og offentlige institutioner
Januar 2021
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Fremmedsprog i og til et arbejdsliv
En afdækning af, hvilke behov for hvilket tysk og/eller fransk private virksomheder og offentlige institutioner har
September 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020

Relaterede emner

Arbejdsmarked
Find materialer om fremmedsprog i relation til arbejdsliv og karriere.
;