Samlede resultater af undersøgelser om sprog som tillægskompetence gennemført i samarbejde med JA – fagligt fællesskab for alle med en akademisk interesse i natur, miljø og fødevarer, Den Danske Dyrlægeforening og Dansk Magisterforening gennemført for det Nationale Center for Fremmedsprog.
Medlemmer af de tre forskellige faglige organisationer for akademikere er blevet spurgt om deres kendskab til og brug af sprog, og hvordan dét, at de kan fremmedsprog, har bidraget positivt til deres arbejdsliv og karriere.
Udvalgte hovedkonklusioner på tværs af undersøgelserne
• Respondenterne har i gennemsnit kendskab til tre fremmedsprog
• De bruger generelt betragtet ét fremmedsprog ud over engelsk i deres arbejde
• Flere end halvdelen hos JA og DDD bruger tysk og lidt under en tredjedel hos DM
• Mere end hver femte bruger skandinaviske sprog, overvejende svensk, mens omkring en syvendedel bruger fransk
• De vurderer, at de generelt er gode til sprog og bedst til engelsk (forstå, tale, læse, skrive), herefter kommer tysk (særligt forstå og læse)
• I gennemsnit oplever tre fjerdedele positive effekter ved at kunne fremmedsprog
• Sprogkompetencer giver flere interessante arbejdsopgaver og øger værdien på arbejdsmarkedet - særligt hvis man kan andre sprog end engelsk
• En overvægt af respondenterne vil gerne blive bedre til fremmedsprog, som de allerede kan, eller lære nye sprog; særligt tysk og fransk
• Sproglig kompetenceudvikling sker oftest i privat regi og på eget initiativ
Undersøgelserne af sprog som tillægskomptence blandt forskellige medarbejderprofiler på det danske arbejdsmarked er udarbejdet for NCFF af ph.d.-studerende Jytte Lyngvig ved Insitut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet.