Sprog som tillægskomptence undersøgt fra et medarbejderperspektiv blandt medlemmer af JA
Det lyder intuitivt rigtigt, at solide sproglige tillægskompetencer har en positiv betydning i mange arbejdssituationer. Det er bare ikke undersøgt særlig meget og ikke ud fra et medarbejderperspektiv. Sprogkundskaber uden for undervisning, tolkninger og andre sprognære arbejdssituationer er en usynlig og ikke-erkendt kompetence. Målet med dette projekt er at undersøge og blotlægge de positive konsekvenser af at have solide sproglige tillægskompetencer.
Formålet er at indkredse de arbejdsrelaterede og karrieremæssigt positive effekter ved at kunne og bruge sprog uden for de traditionelle sprogkarrierer. Det kan være i form af muligheder for mere interessante arbejdsopgaver, flere og bedre karrieremuligheder og/eller et økonomisk plus i form af en hurtigere lønstigning eller en ekstra bonus. Det er således gevinstaspektet ved sprogkompetencer set fra medarbejderens perspektiv, der er i centrum. Bedre sprogkompetencer har også andre positive sider, som kulturelle, interpersonelle, personlige mv., og de er også vigtige.
Undersøgelsen er udarbejdet for NCFF af ph.d-studerende Jytte Lyngvig ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet i samarbejde med JA - fagligt fællesskab for alle med en akademisk interesse i natur, miljø og fødevarer.
JA er pr. 1. januar 2023 fusioneret Dansk Magisterforening og samlet i et nyt fagligt fællesskab - DM BIO. I fusionen indgik også DSL.