Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:November 2025
Antal sider16
Skrevet af
Bente Meyer
Annette Søndergaard Gregersen

Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – i et elevperspektiv

I dette projekt har lærerstuderende og deres undervisere i engelsk, tysk og fransk samt elever og lærere i folkeskolen i samarbejde med forskere undersøgt og eksperimentet med kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene. 

Formålet med projektet har været at undersøge og udvikle måder, hvorpå sprogfagene kan arbejde didaktisk og kommunikativt i et samfund præget af AI. Et særligt fokus har omhandlet, hvad eleverne i grundskolen og deres lærere skal kunne og vide for at imødekomme både muligheder og udfordringer i brugen af kunstig intelligens. 

Materialet giver en kort introduktion og afsluttes med hhv. projektets didaktiske anbefalinger og fem praksisempler målrettet forskellige niveauer i grundskolens sprogfag. Flere kan bruges på alle niveauer og tilpasses flere sprog. Praksiseksemplerne kan også downloades enkeltvis nedenfor til print. 

Lyt også til podcasten med materialets forfattere Bente Meyer og Annette Søndergaard Gregersen. 

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Praksiseksempel 1 - Alle niveauer
Download
Praksiseksempel 2 - Alle niveauer
Download
Praksiseksempel 3 - Indskoling/Mellemtrin
Download
Prakiseksempel 4 - Mellemtrin/Udskoling
Download
Praksiseksempel 5 - Mellemtrin/Udskoling
Download
Lyt til podcast om projektet
Download
Inspirationsmaterialer Digitale værktøjer Engelsk Fransk Tysk Grundskole Indskoling Mellemtrin Udskoling Læreruddannelsen IT AI

Relateret materiale

Praksisanbefalinger til udvikling af CLIL-forløb
Oktober 2025
Building More Vocabulary
Building More Communicative Competence i engelsk og tysk
Maj 2025
Building Vocabulary
Building Communicative Competence
Maj 2025
AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Effektbeskrivelse - Sprogcoaching
Hvordan sprogcoaching skaber større engagement og motivation til sproglæring i gymnasiet
Januar 2025
Universitetsstuderendes perspektiver på deres sproguddannelser
Januar 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
September 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Branchetilknytning for sproguddannede
August 2024
Lærerstuderendes perspektiver på sprogfagene
En motivationsundersøgelse
Juni 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Faglig Kommunikation i Engelsk
Et forløb om activism
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021
Sprogligt boost i tysk
Et nyskabende samarbejde mellem læreruddannelse og universitet
Juni 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence - Fællesrapport
Positive effekter for arbejdsliv og karriere set fra et medarbejderperspektiv
Marts 2021
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DM-undersøgelse
Februar 2021
Kvalitetsudvikling i tysk, fransk, spansk og engelsk i et brobygningsperspektiv
Fire behovsundersøgelser blandt fremmedsprogsundervisere i det danske uddannelsessystem
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - DDD-undersøgelse
November 2020
Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence
Positive effekter for arbejdsliv og karriere - JA-undersøgelse
September 2020

Relaterede emner

Digitale værktøjer
Find materialer til brug af it og digitale værktøjer i fremmedsprogsundervisningen.
;