Sprog som tillægskompetence vedrører udvikling af studerendes studie- og karriererelevante sprogkompetencer med udgangspunkt i, at sprog bruges af alle studerende på alle uddannelser til at tilegne sig faglig viden og kommunikere faglige forståelser til medstuderende og undervisere. En udviklingsindsats rettet mod sprog som tillægskompetence bidrager til en styrkelse af de studerendes deltagelsesmuligheder og derigennem deres faglige erkendelse og læring. Sprogkompetencer er desuden en åbenlys fordel på internationale arbejdspladser herhjemme og i udlandet – og indenfor en del professioner en nødvendighed.
I publikationen Hvordan udvikler vi undervisning i sprog som tillægskompetence? gives og udfoldes det, hvordan man som uddannelsesinstitution kan udvikle undervisning i sprog som tillægskompetence baseret på en række udviklingsindsatser, som har været rettet mod de elementerne af uddannelserne, hvor sprog understøtter fagligheden ud fra en antagelse om, at jo tættere sprogindsatsen kan integreres med det faglige indhold og de relevante studieaktiviteter, desto mere sandsynligt er det, at den styrker de studerendes deltagelsesmuligheder og læring. Derudover indeholder publikationen en konkret vejviser til udvikling af sprog som tillægskompetence.
De enkelte udviklingsindsatser er beskrevet i detaljer i publikationen Udviklingscases under Tilknyttede materialer, og her kan man som uddannelsesinstitution og/eller fagperson finde inspiration til at afdække behovene for sprog som tillægskompetence.