Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Hvordan udvikler vi undervisning i sprog som tillægskompetence?

Anbefalinger og erfaringer fra et tværinstitutionelt udviklingsprojekt

Sprog som tillægskompetence vedrører udvikling af studerendes studie- og karriererelevante sprogkompetencer med udgangspunkt i, at sprog bruges af alle studerende på alle uddannelser til at tilegne sig faglig viden og kommunikere faglige forståelser til medstuderende og undervisere. En udviklingsindsats rettet mod sprog som tillægskompetence bidrager til en styrkelse af de studerendes deltagelsesmuligheder og derigennem deres faglige erkendelse og læring. Sprogkompetencer er desuden en åbenlys fordel på internationale arbejdspladser herhjemme og i udlandet – og indenfor en del professioner en nødvendighed.

I publikationen Hvordan udvikler vi undervisning i sprog som tillægskompetence? gives og udfoldes det, hvordan man som uddannelsesinstitution kan udvikle undervisning i sprog som tillægskompetence baseret på en række udviklingsindsatser, som har været rettet mod de elementerne af uddannelserne, hvor sprog understøtter fagligheden ud fra en antagelse om, at jo tættere sprogindsatsen kan integreres med det faglige indhold og de relevante studieaktiviteter, desto mere sandsynligt er det, at den styrker de studerendes deltagelsesmuligheder og læring. Derudover indeholder publikationen en konkret vejviser til udvikling af sprog som tillægskompetence.

De enkelte udviklingsindsatser er beskrevet i detaljer i publikationen Udviklingscases under Tilknyttede materialer, og her kan man som uddannelsesinstitution og/eller fagperson finde inspiration til at afdække behovene for sprog som tillægskompetence. 

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Udviklingscases.pdf
Download
Vejviser.pdf
Download
Afdækninger Sprogstrategisk arbejde Interkulturel kompetence Arbejdsmarked Videregående uddannelser Sprogligt vedligehold (ikke-sproglig uddannelse) Læreruddannelsen Erhvervsuddannelser Professionshøjskole Universitet Interkulturelle kompetencer CLIL Referenceramme Literacy CEFR Internationalisering Uddannelsespolitik

Relateret materiale

Relaterede emner

Sprogstrategisk arbejde
Hent viden fra rapporter og projekter til strategisk arbejde, som styrker sprogene i skolen. Det kan fx være gennem fagdidaktisk kompetenceudvikling og etablering af tværsproglige læringsfællesskaber for sproglærere eller gennem lokale eller kommunale fremmedsprogsstrategier, der løfter sprogfagene.
Interkulturel kompetence
Gennem fremmedsprog bliver vi klogere på andre kulturer og andre befolkningers måde at leve på.
Arbejdsmarked
Find materialer om fremmedsprog i relation til arbejdsliv og karriere.
;