NCFF ønsker med denne rapport at give en databaseret status på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne og professionshøjskolerne.
I rapporten har NCFF undersøgt, hvordan udviklingen har været gennem de seneste 10 år, hvad angår:
· tilgangen til fremmedsproguddannelserne på universiteterne
· bestanden af studerende på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne
· antallet af fuldførte bachelorer og kandidater på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne
· antallet af fuldførte kompetencemålsprøver (eng-fra-tysk) på læreruddannelsen
· antallet af lukninger af bacheloruddannelser i fremmedsprog
· brancher, som kandidaterne fra sproguddannelserne (engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk) får job i.
Hovedparten af data er opgjort for en tiårig periode fra 2014 til 2023*, således at det er muligt at udpege tendenser over længere tid. For læreruddannelsen har vi dog kun valide data fra 2016 til 2023.
- - -
* Data for 2024 er først tilgængelige i løbet af foråret 2025.