Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk

Rapport om sprog på de videregående uddannelser

Databaseret status 2014-2023

NCFF ønsker med denne rapport at give en databaseret status på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne og professionshøjskolerne.

I rapporten har NCFF undersøgt, hvordan udviklingen har været gennem de seneste 10 år, hvad angår:

· tilgangen til fremmedsproguddannelserne på universiteterne

· bestanden af studerende på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne

· antallet af fuldførte bachelorer og kandidater på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne

· antallet af fuldførte kompetencemålsprøver (eng-fra-tysk) på læreruddannelsen

· antallet af lukninger af bacheloruddannelser i fremmedsprog

·  brancher, som kandidaterne fra sproguddannelserne (engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk) får job i.

Hovedparten af data er opgjort for en tiårig periode fra 2014 til 2023*, således at det er muligt at udpege tendenser over længere tid. For læreruddannelsen har vi dog kun valide data fra 2016 til 2023.

- - - 

* Data for 2024 er først tilgængelige i løbet af foråret 2025.

NCFF-analyser Arbejdsmarked Sprogstrategisk arbejde Videregående uddannelser Universitet / sproguddannelser Professionshøjskole / læreruddannelse

Relateret materiale

Relaterede emner

Arbejdsmarked
Find materialer om fremmedsprog i relation til arbejdsliv og karriere.
Sprogstrategisk arbejde
Hent viden fra rapporter og projekter til strategisk arbejde, som styrker sprogene i skolen. Det kan fx være gennem fagdidaktisk kompetenceudvikling og etablering af tværsproglige læringsfællesskaber for sproglærere eller gennem lokale eller kommunale fremmedsprogsstrategier, der løfter sprogfagene.
;