Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:September 2024
Antal sider14
Skrevet af
Danièle Eychenne
Christina Hellensberg

AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?

Dette projekt tilgår AI‐drevne sprogteknologier med afsæt i et mindset, der bygger på en anerkendende tilgang til forskellige AI. Hensigten er, at man som lærer kan rammesætte aktiviteter, der giver eleverne mulighed for at eksperimentere med AI og lære at anvende teknologier på en relevant måde i dialog med hinanden.

To 8. klasser med deres tysk- og fransklærere har eksperimenteret med og undersøgt anvendelsen af AI i sprogfagene i perioden 2023-2024.

Projektet har resulteret i en række praksisanbefalinger udgivet i publikationen AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?, forskellige opgavetyper til fagene tysk og fransk (elevark) og tilhørerende lærervejledninger. Materialet har særlig fokus på, hvordan anvendelse af teknologier kan understøtte elevernes kommunikative kompetencer.

Lærervejledninger og elevark til de forskellige opgavetyper kan downloades nedenfor. Her ligger også en video med nogle af eleverne fra de to deltagende skoler i projektet.   

Målgruppen for opgaverne er tysk- og fransklærere og deres elever, men kan sagtens være til inspiration for engelskundervisningen. Nogle af aktiviteterne kan allerede anvendes fra 7. Klasse.

Et samarbejde mellem

Tilknyttet materiale

Lærervejledninger.pdf
Download
EA Ord i kontekst FR.pdf
Download
EA Ord i kontekst TY.pdf
Download
EA Prompt og sammenlign FR.pdf
Download
EA Prompt og sammenlign TY.pdf
Download
EA Ambassadøren FR.pdf
Download
EA Ambassadøren TY.pdf
Download
EA Musik og mig FR.pdf
Download
EA Musik og mig TY.pdf
Download
EA Rollespil FR.pdf
Download
EA Rollespil TY.pdf
Download
EA Black Stories FR.pdf
Download
EA Black Stories TY.pdf
Download
EA Læs og genskab FR.pdf
Download
EA Læs og genskab TY.pdf
Download
Inspirationsmaterialer Digitale værktøjer Fransk Tysk Grundskole Udskoling IT AI Kunstig intelligens Chatbots Maskinoversættelse Sprogteknologi

Relateret materiale

AI i engelskundervisningen i grundskolen – hvordan?
Marts 2025
Evaluering af elevernes mundtlighed
Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
November 2024
Digitale dramatiseringer
som legende tilgange til fremmedsprogsundervisningen
September 2024
Fremmedsprog, forandring og forankring
En videns- og erfaringsopsamling fra et kompetenceudviklingsprojekt
Marts 2024
Verdensborger
Globalt udsyn og kulturel indsigt
Februar 2024
Digitale sprogværktøjer
En hjælper i elevernes læreproces og sprogpraksis
Februar 2024
Digitale læremidler til udvikling af interkulturel kommunikativ kompetence
9 anbefalinger til fremmedsprogsundervisningen i udskolingen
December 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 2
Inspirationsmateriale til sproglærere i grundskolen
November 2023
Tværsproglighed i læreruddannelsen 1
Inspirationsmateriale til sprogundervisere i læreruddannelsen
November 2023
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Pixi: Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
En motivations- og barriereanalyse
Oktober 2023
Sprogcoaching
Marts 2023
Motivation for fremmedsprog
og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
Marts 2023
Styrk fremmedsprog
go digital mit technologia für Unterricht en langue étrangère
September 2022
Frem dit sprog
Digitale værktøjer i sprogfagene
September 2022
Kortlægning af Fremmedsprog i Uddannelsessektoren
Epinion for Det Nationale Center for Fremmedsprog
December 2021
Akademisk literacy
- i engelsk, fransk, spansk og tysk i et brobygningsperspektiv
Juni 2021

Relaterede emner

Digitale værktøjer
Find materialer til brug af it og digitale værktøjer i fremmedsprogsundervisningen.
;