Dette projekt tilgår AI‐drevne sprogteknologier med afsæt i et mindset, der bygger på en anerkendende tilgang til forskellige AI. Hensigten er, at man som lærer kan rammesætte aktiviteter, der giver eleverne mulighed for at eksperimentere med AI og lære at anvende teknologier på en relevant måde i dialog med hinanden.
To 8. klasser med deres tysk- og fransklærere har eksperimenteret med og undersøgt anvendelsen af AI i sprogfagene i perioden 2023-2024.
Projektet har resulteret i en række praksisanbefalinger udgivet i publikationen AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?, forskellige opgavetyper til fagene tysk og fransk (elevark) og tilhørerende lærervejledninger. Materialet har særlig fokus på, hvordan anvendelse af teknologier kan understøtte elevernes kommunikative kompetencer.
Lærervejledninger og elevark til de forskellige opgavetyper kan downloades nedenfor. Her ligger også en video med nogle af eleverne fra de to deltagende skoler i projektet.
Målgruppen for opgaverne er tysk- og fransklærere og deres elever, men kan sagtens være til inspiration for engelskundervisningen. Nogle af aktiviteterne kan allerede anvendes fra 7. Klasse.