I dette projekt har undervisere fra Københavns Universitets Institut for Engelsk, Germansk og Romansk undersøgt, hvordan både studerende og undervisere på instituttet gør brug af generative AI-værktøjer (GenAI) med fokus på deres opfattelser, praksisser og forudsætninger.
I publikationen Brug af AI blandt universitetsstuderende og -undervisere gives der pba. projektets resultater en række anbefalinger til det videre arbejde med, hvordan kunstig intelligens mest hensigtsmæssigt kan implementeres i sproguddannelserne. I den engelsksprogede mere omfattende rapport AI use among university students and teachers (kan tilgås under Tilknyttede materialer) udfoldes undersøgelsens resultater i dybden.
Selvom projektet har haft fokus på ét instituts sproguddannelserne på Københavns Universitet og den forestående implementering af universitetets nye AI-politik, kan projektets resultater og anbefalinger være til inspiration for andre uddannelsesinstitutioner og fagpersoner, og undersøgelsens spørgeskemaer (kan tilgås under Tilknyttede materialer) kan frit anvendes i lignende undersøgelser.
Projektet er gennemført i 2024 af Marian Flanagan, Nils Jäkel og Dorte Lønsmann fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet og Janus Mortensen og Solveig Willum Nielsen fra Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, Københavns Universitet.