Viden om fremmedsprog
Det Nationale Center For Fremmedsprog
ncff.dk
Læs her Hent pdf
Udgivelsesdato:September 2025
Antal sider110
Skrevet af
NCFF

Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag

En lærerkognitionsundersøgelse i tysk-, fransk- og engelskfaget

Denne rapport præsenterer grundskolelæreres perspektiver på sprogfagene tysk, fransk og engelsk og deres kognitioner om deres sprogfagsundervisning. Rapporten baserer sig på en interviewundersøgelse med 65 lærere i engelsk, fransk og tysk.

Formålet med undersøgelsen var at få indblik i lærernes forståelse af
og holdninger til deres fag og i, hvad de selv oplever, de gør i deres sprogfagsundervisning.
Rapporten er struktureret efter følgende overordnede tematikker i lærernes
perspektiver på og kognitioner om deres sprogfag og undervisning deri: 

- argumenter for fremmedsprog

- sprogtilegnelsessyn

- undervisningens indhold og formål

- samarbejde og samspil i og mellem sprogfagene 

- lærernes udviklingsbehov og -muligheder.

NCFF-analyser Grundskole

Relateret materiale

;