Dette inspirationsmateriale sætter fokus på tværsproglighed i læreruddannelsen og henvender sig til dig der underviser i et af læreruddannelsens sprogfag.
Inspirationsmaterialet udspringer af udviklingsprojektet Tværsproglighed i læreruddannelsen, som er finansieret af NCFF og gennemført i et samarbejde mellem Syddansk Universitet (SDU), sprogundervisere og studerende fra læreruddannelsen på landets seks professionshøjskoler samt en række sproglærere og elever i grundskolen. Materialet er redigeret af Laila Kjærbæk, Line Møller Daugaard & Line Krogager Andersen.
Materialet indledes med en generel introduktion til tværsproglig didaktik og indeholder, foruden en kort beskrivelse af projektet og mulighederne for at arbejde med tværsproglighed i læreruddannelsen, 9 tværsproglige forløb målrettet forskellige fag i læreruddannelsen; Dansk, Dansk som andetsprog, Engelsk, Fransk, Spansk og Tysk.
Forløbene er udarbejdet af Bodil Christensen, Gitte Hjarnø, Sofia Esmann Busch, Karen Lassen Bruntt & Nina Hauge Jensen, Susanne Karen Jacobsen & Stephanie Kim Löbl, Natalia Morollón Martí, Anne-Marie Fischer-Rasmussen, Merete Smith-Sivertsen & Camilla Franziska Hansen og Petra Klimaszyk.
Et andet inspirationsmateriale fra projektet indeholder praksisforløb målrettet sproglærere i grundskolen. Find det på: https://viden.ncff.dk/ncff/tvaersproglighed-i-grundskolen